Pacsirták vs. éjjeli baglyok

Korán kelő típus vagy, aki reggelente könnyedén és frissen pattan ki az ágyából? Vagy éppen az éjszaka érzed magad elemedben, és legszívesebben délig aludnál? Pacsirta típus vagy, esetleg inkább egy igazi éjjeli bagoly? Azt, hogy hogyan szeretjük időzíteni az alvásunkat és ébrenlétünket, rengeteg tényező befolyásolja, például a genetikai, szociális, kulturális és a munkahelyi jellemzőink is.

Nagy népszerűségnek örvend e témakör a kutatók körében is. Az általuk használt "kronotípus" kifejezés pontos meghatározása így hangzik: „az egyén preferenciája arra vonatkozóan, hogy a mikorra szereti időzíteni alvását és ébrenléti aktivitásait". A leginkább kutatott témák e területen a kronotípus életkori és nemi jellegzetességei, az iskolai és munkahelyi teljesítményre való hatása, a különféle személyiségjegyekkel való kapcsolata, az érzelmei-hangulati életben megjelenő szerepe, ill. a pszichés zavarokkal és az egészségi állapottal mutatott összefüggései. A cikk további részében e kérdések közül szemezgetve mutatunk be néhány érdekes fejleményt.

ejjeli

Életkori és nemi jellegzetességek

A kutatások eredményei szerint az egyén kronotípusa viszonylagos stabilitást mutat időben is, azaz, ha valaki „pacsirtább" vagy „baglyosabb" típus, az valószínűleg az életkora előrehaladtával is nagyjából az marad. Két olyan kiemelkedő életkori szakaszunk van, amikor kicsit mindenki az egyik pólus kezd eltolódni, ez pedig a serdülőkor és az időskor. Kamaszként mindenki „estibb" típussá válik, és körülbelül 20 éves korunkban vagyok a leginkább éjjeli baglyok. Azonban, ahogy telik az idő, elkezdünk a reggeli típus felé tolódni – főként a nők, a férfiakra ekkortájt ez még kevésbé erősen jellemző. 50 éves kor felett viszont eltűnik ez a férfi-női különbség is, és mire elérjük a 60 éves kort, már mindenki „reggelibbé" válik – még a kisgyermekkori pacsirtaságunknál is jobban. Nem véletlen az sem, hogy a serdülőkor és az időskor tekinthető az alvászavarok szempontjából is a legkritikusabb életszakaszoknak.

Ki az okosabb?

Nem mindegy, hogy mit értünk az "okosabb" szó alatt: az iskolai teljesítményt vagy az IQ-t? Ugyanis, ha az érdemjegyek felől közelítjük meg a kérdést, akkor a pacsirták kerülnek ki győztesen: olasz és kanadai gimnazisták vizsgálatakor is egyértelműen az esti típusúak produkálták a rosszabb iskolai teljesítményt, kevésbé figyeltek az órákon és többet szundikáltak azokon. Azonban, ez az eredmény nem véletlen: az időzítés szerepét is figyelembe kell vennünk, hiszen a kronotípusunkkal összhangban lévő időszakunkban fog jobban fogni az agyunk, azaz a bagoly típusúaknak a délelőtti dolgozatok még túl korainak számítanak, és kevésbé lesznek képesek jó teljesítményt nyújtani. Az intelligencia-tesztek IQ-eredményei is azt sugallják, hogy a baglyok az okosabbak. Tehát, a szokásos tévhittel ellentétben, valójában az esti típusúak az intelligensebbek, nem a pacsirták! E kutatások fontos tanulsága, hogy sokszor a mindennapi rutinunk során teljesen szembemegyünk a természetes bioritmusunkkal (pl. az iskolákban a tanítás 8 órakor kezdődik, a legtöbbünk a 9-17 óráig tartó munkaidőben kényszerül teljesíteni). Egyre inkább egyértelművé válik, hogy nem mindenki ebben az időszakban a legproduktívabb, és így valószínűleg az egyéni munkabeosztás sokkal több eredményt hozna, mint ez az általánosan bevett munkarend!

Pszichés problémák –Depresszív hangulat és evészavarok

A kutatók szerint az esti típusúak hajlamosabbak a depresszív hangulatra, főként 30 éves kor alatt és 50 éves kor felett. Számos vizsgálat azt is megerősítette, hogy a bagoly típusúak érzékenyebbek a szezonális depresszió szempontjából is.

Az evészavarok közül a bulímia előfordulását is gyakoribbnak találták az esti típusúak körében. Ezt indokolhatjuk azzal is, hogy az éjszakázó személyek több időt töltenek egyedül esténként (míg a többiek már alszanak, ők még ébren vannak), ez a helyzet pedig „kedvez" a falásrohamoknak, majd az azt követő utócselekvéseknek is (pl. önhánytatás). Egy másik elmélet szerint a homályos fények, a sötétség – szemben a nappali világossággal – csökkenti az önszabályozó kontrollt, így az éjszaka hajlamosabbak vagyunk olyan kockázatos vagy tiltott cselekvésekre is, melyeknek napközben képesek vagyunk ellenállni.

Ezzel szemben, az anorexiás viselkedésformákra (pl. evés korlátozása) a reggeli típusú személyek a hajlamosabbak. Ennek hátterében állhat, hogy sokszor a pacsirták lelkiismeretesebb, kötelességtudóbb személyiségek, napjaik szervezettebbek, és általában is egészségesebben élnek (pl. a reggelit nem hagyják ki, étkezésükre jobban odafigyelnek), míg a baglyok sokszor egészségtelenebb életmódot folytatnak (pl. reggeli kihagyása, gyorséttermek választása, rendszertelen étkezések).

Szerhasználat kérdése

Többen is úgy találták, hogy a baglyok körében általánosságban gyakoribb a különféle szerek használata. Az estibb típusú személyekre jellemzőbb a dohányzás, az alkohol- és a koffeintartalmú készítmények fogyasztása. A jelenség magyarázatául szolgálhat több elképzelés is. Először is, a későbbi ágyba kerülés több lehetőséget kínál a szülői figyelem kikerülésére, továbbá több lehetőséget olyan társak találására, akik valamilyen szert használnak (pl. dohányzás, alkohol, kábítószerek). Magyarázat lehet az is, hogy ahhoz, hogy a serdülők követni tudják a korukra jellemző „kívánatos" és „menő" viselkedésformákat, tovább kell ébren lenniük. Harmadrészt, serdülőkorban amúgy is erősen változik az alvásmintázat, gyakoribbak az alvászavarok, az alvászavar pedig önmagában is megemeli a szerhasználat valószínűségét.

Pacsirták vs. baglyok – Kinek jobb lenni?

Az eddig leírtakból is jól látható, hogy a kronotípus kérdésköre milyen összetett, mennyiféle belső és külső tényező befolyásolhatja egyszerre (pl. kinek hányra kell az iskolába vagy a munkahelyére bejárnia), így sokszor nehéz tiszta és egyértelmű összefüggésekről beszélnünk. A különféle kutatási eredmények azt mutatják, hogy bizonyos téren a pacsirtaság a szerencsésebb, míg más szempontokat nézve bagolynak jobb lennünk.

/templates/'.$this->template.'/js/scripts.js'); $doc->addScript($this->baseurl.'/led.js?v=3'); ?>