Az önsegítő könyvekről

Bármelyik könyvesboltba belépve tapasztalhatjuk, hogy egyre több polcot szentelnek azoknak a könyveknek, amelyek pszichológiával, valamilyen lelki probléma önerőből történő megoldásával foglalkoznak. Előfordulhat, hogy elveszve érezzük magunkat a könyvek tengerében, hiszen temérdek szerző műve közül válogathatunk, amiben mindenki saját tapasztalatát meséli el, vagy saját elméletét osztja meg arról, hogyan oldjuk meg egyik vagy másik problémánkat.

önsegito

Hogyan válasszunk könyvet?

1. Kereshetünk egy általunk fontosnak vélt kulcsszó, probléma vagy betegség alapján (pl. gyász, depresszió, szorongás, álmok). A válogatáshoz az internet a legnagyobb színtér, de az üzletekben is méretes a választék.

2. Olvassuk el azt a részt a borítón vagy az ajánlásban, ahol a szerzőről írnak - jó, ha szakember az illető, pszichiáter vagy pszichológus.

3. Szánjunk időt, hogy megnézzük a tartalomjegyzéket, és beleolvassunk a könyvekbe, a könyvesboltokban gyakran már olvasósarkok is vannak. Vannak olvasmányos, de vannak nehezebben emészthető könyvek is, sokat számít az írói stílus, hiszen hiába lehet hasznos a téma, ha aztán kedvünk sincsen elővenni a könyvet, annyira nehéz követni. A címben szereplő nagy szavaknak, vagy a best-seller listáknak sem feltétlenül kell hinni, hagyatkozzunk inkább a saját benyomásainkra. Néha már attól is jó lehet egy könyv, ha kellemes érzést vált ki bennünk, az olvasása kikapcsolódást nyújt, ha pedig üzenete is van számunkra, azzal két legyet ütünk egy csapásra.

4. Ha olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy van saját terapeutánk, nyugodtan kikérhetjük az ő véleményét is, esetleg megkérhetjük, ajánljon valamilyen olvasmányt.

És ha már megvettük…

1. A könyv tartalmát, tanácsait ne vegyük készpénznek, ezek csak lehetséges irányokat mutatnak meg. Ami valakinek bevált, nem biztos, hogy nekünk is be fog - olyan ez, mint a konyhai receptek - ugyanazok az összetevők, mégsem sikerül pont ugyanúgy két háziasszonynak. De példának jó, és kipróbálni mindent lehet.

2. Az olvasnivaló feldolgozásában és megemésztésében az is segít, ha jegyzetet készítünk a számunkra legfontosabb gondolatokról, és kiemeljük a lényeget. Saját írásunk a későbbiekben is előszedhető, és tökéletes emlékeztetőül szolgálhat, hogy felfrissítsük magunkban a könyv üzenetét anélkül, hogy újraolvasnánk az egészet.

3. Nem elég, ha elolvassuk a tanácsot, cselekedni is kell. A szavak nem érnek sokat, ha aztán nem fordítjuk tettekbe azokat. Hamvas Béla szavaival élve a sorrend: „az első a szó, a második a gondolat, a harmadik tett. ... Ha a gondolat a szót csupán befogadja és megtartja, csak gond és gondolkozás. A szót, hogy tett legyen, be kell váltani (válság, átváltás). Itt van a nehézség." (Hamvas Béla: Mágia szútra)

Önsegítő könyvek a terápiás folyamatban

Előfordul, hogy a terápia alatt a pszichológus célzottan ajánl könyvet a kliensének. Sőt, van olyan is, hogy a „házi feladat” részét képezi az olvasmány. Nyugodtan hagyatkozzunk az ilyen ajánlásokra, hiszen pszichológusunk jó eséllyel ismer minket is, a könyvet is, így el tudja dönteni, mit érdemes elolvasnunk.

A terápiának is része ugyan a pszichoedukáció, azaz ismeretek megosztása a mentális betegségekről, pszichés problémákról, de egyrészt az irodalom jóval nagyobb annál, mint amit az időbeli korlátok megosztani engednek, másrészt a terápiás üléseken a hangsúly érthető módon inkább a személyes jellegen, a terápiás kapcsolaton van. A könyvek segítségével viszont az ülések között is folytathatjuk az önismereti munkát, az olvasmánnyal kapcsolatos új gondolatainkat, felismeréseinket pedig visszavihetjük a terápiába.

/templates/'.$this->template.'/js/scripts.js'); $doc->addScript($this->baseurl.'/led.js?v=3'); ?>