20 egyszerű módszer a jelentudatossághoz

De mi is a jelentudatosság?

Az angol „mindfulness” kifejezésnek többféle magyar fordítása is létezik, ezek közül talán a legszerencsésebbek a tudatos jelenlét, a jelentudatosság vagy éber jelenlét. E fogalom a tudatnak azt az állapotát jelöli, amikor az adott pillanatban teljesen jelen vagyunk, ítélkezés-mentes, akaratlagosan rögzített, éber figyelmünkön keresztül. Lehetséges, hogy mindez természetesnek és egyszerűnek hangzik, mégis, az emberek nagy részének figyelme hamar elkalandozik, folyamatosan értékeli és minősíti a világot – anélkül, hogy ennek tudatában lenne.

A mindfulness irányzata napjainkban kifejezetten „felkapottnak” számít a pszichológia világában, holott gyökerei még az ősi buddhista bölcsességekig nyúlnak vissza. Modernkori népszerűségét Dr. Jon Kabat-Zinn, amerikai orvos kutatásainak is köszönheti. Mára már bebizonyosodott, hogy a tudatos jelenlét állapotának gyakorlása segíthet a stresszel, szorongással, félelemmel, pánikkal, a fizikai és lelki fájdalommal való megküzdésben, de javíthatjuk koncentrációs képességünket és figyelmünket is általa. Kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb életszemléletet és önképet alakíthat ki, továbbá nagyobb önkontrollra tehet szert az, aki rendszeresen gyakorolja e technikát.

Íme, néhány olyan jótanács, melyek segíthetnek abban, hogy már e percet is kissé jelentudatosabban éljük meg:

1. Állj meg ott, ahol vagy éppen, és vegyél két mély levegőt!

2. Nézz egyenesen a szeretted szemébe, amikor beszélsz vele!

3. Táplálkozz teljes tudatossággal – ne olvass, ne beszélgess, ne használd a telefonodat vagy nézz tévét közben.

4. Pillants ki az ablakon, és engedd be a szemed elé táruló látványt!

5. Menj ki a szabadba, és lélegezz mélyeket a friss levegőn!

6. Állj meg, és figyeld meg a körülötted lévő, távoli és közeli zajokat egyaránt!

7. Próbálj a megszokottnál picit lassabban mozogni, és mindezt nagyobb tudatossággal tenni!

8. Képzeld el, hogy egy időgép 1915-ből 2015-be repít téged – vedd észre azokat a dolgokat magad körül, amiket magától értetődőnek gondolsz, holott egyáltalán nem azok.

9. Gondold végig, hogy milyen dolgokat értékelsz ismerőseidben, és mondd el nekik!

10. Képzeld el, hogy egy fejletlen, nagyon szegény országban élsz, ahol az alapvető emberi szükségletek sem adottak.

11. Nevezz meg öt dolgot, amiért hálás vagy jelenleg!

12. Ha hálás vagy a körülötted élő embereknek, akkor ezt tudasd is velük!

13. Ejtsd le a vállaidat, lazítsd el őket!

14. Ülj egyenes háttal!

15. Nyújtózkodj egyet!

16. Ölelj meg valakit, és öleld egészen addig, amíg csak hagyja.

17. Tégy egy véletlenszerű, kedves cselekedetet.

18. Amikor sorban állsz, ahelyett hogy a telefonoddal foglalkozol, inkább nézz körbe magad körül!

19. Mosolyogj őszintén, közben pedig figyeld meg, hogy mi változik a testedben, gondolataidban, hangulatodban?

20. Mosolyogj valaki másra. Mi változik a testedben, gondolataidban, hangulatodban?

/templates/'.$this->template.'/js/scripts.js'); $doc->addScript($this->baseurl.'/led.js?v=3'); ?>